Jak powinna wyglądać dieta sportowca (także amatora)?

sportowiec biegający

Każdy z nas powinien zdrowo się odżywiać i prowadzić aktywny styl życia. Niewątpliwie posiłki powinny być zbilansowane i różnorodne. W końcu zdrowa dieta wpływa na pracę całego organizmu. Zmniejsza też ryzyko wielu chorób takich jak choroby serca czy niektóre typy nowotworów np. raka jelita grubego. Duże znaczenie ma także w profilaktyce przeciwcukrzycowej. Ale czy dieta sportowców jakoś różni się od diety przeciętnego człowieka? Można powiedzieć, że tak. Czas więc dowiedzieć się, jak powinna wyglądać dieta sportowca także amatorskiego.

Dlaczego właściwa dieta jest tak ważna dla sportowca?

Dieta sportowca pełni bardzo ważna rolę. Dzięki niej można zwiększyć swoją wydajność, ale też wytrzymałość i rzecz jasna zbudować mięśnie. Niewątpliwie trenując spala się duże ilości kalorii, szczególnie, gdy jest to trening aerodynamiczny. Ale także w treningach siłowych ilość spalonych kalorii nie jest mała. Przygotowując dietę, trzeba pamiętać, by zachować równowagę pomiędzy energią przyjmowaną, a wydatkowaną. Wiele mówi się też o samej roli białka. Trzeba przyznać, że podaż białka w przypadku sportowców powinna być zdecydowanie większa. Białko w organizmie pełni funkcję budulcową, ale buduje nie tylko mięśnie, lecz również tkanki, wzmacnia zęby, skórę i paznokcie oraz co ważne dla sportowca, także ścięgna. Do tego proteiny biorą udział w tworzeniu hormonów i jednocześnie przekazywaniu impulsów nerwowych. Jeżeli chcecie wesprzeć przyrost mięśni, to poziom spożycia białka musi być jeszcze większy. W tym przypadki powinien wynosić 1,2 do 2 gram na każdy kilogram masy ciała dziennie. Ale nie tylko białko ma tak duże znaczenie. Trzeba jeszcze pamiętać o węglowodanach. Trzeba tutaj pamiętać, że węglowodany dodają energii, ale też zapewniają lepszą wydolność organizmu. Trzeba też się właściwie nawadniać wodą, ale jednak nie samą, lecz z dodatkiem elektrolitów.

Co powinien jeść sportowiec?

Jak jest najlepsza dieta dla sportowca? Zaczniemy może od tego, czego nie powinien jeść sportowiec. Przede wszystkim prowadząc aktywny styl życia i uprawiając sport nie można w żadnym przypadku pozwolić sobie na jedzenie śmieciowe. Nawet okazjonalne jedzenie fast foodów jest bardzo szkodliwe. Zabronione jest też picie alkoholu, który zdecydowanie zmniejsza wydolność, ale też spowalnia metabolizm oraz nawodnienie. Dieta powinna być bogata w warzywa. Można też jeść produkty pełnoziarniste. Zasadniczo im więcej produktów naturalnych, tym lepiej. Mitem jest to, że weganie nie mogą wyczynowo uprawiać sportów. Dieta wegańska może być tak zbilansowana, że będzie dobrym wyborem nawet dla osób uprawiających sporty siłowe. Na pewno należy jeść produkty, które zapewniają dobrze przyswajalne białko, a więc drób, jajka, ale też ser, jogurt czy kefir. Z tłuszczów polecane są orzechy, migdały, oleje, a także oliwa i owoce morza. Warto wiedzieć, że tłuszcze są szczególnie ważna dla mężczyzn, gdyż wspomagają produkcję testosteronu. W diecie nie może zabraknąć dobrych węglowodanów, które znajdują się w ryżu, kaszy, ale i makaronie, a także ciemnym i pełnoziarnistym pieczywie czy też owocach suszonych. Są one naprawdę dobrym źródłem energii.

Czy trudno zbilansować dietę sportowca?

Zasadniczo nie! Powinno się stosować do ogólnych zasad zdrowego odżywiania. Jednak pewien problem może sprawić podaż białka oraz właściwa podaż węglowodanów. Do tego trzeba też jadać maksymalnie regularnie i każdy posiłek musi być odpowiednio zbilansowany. Dlatego też w żadnym przypadku nie można odstępować od zdrowej diety. Oczywiście pamiętajcie, by wszystkie produkty były najwyższej jakości i maksymalnie naturalne. Jeżeli nie macie czasu na gotowanie, to polecamy catering dietetyczny.

O czym jeszcze pamiętać uprawiając sport?

Trzeba pamiętać, że nie tylko dieta jest ważna czy regularność treningów, ale też wypoczynek. Należy znajdować czas na to, by odpoczywać. Trzeba też się wysypiać. Jednocześnie treningi muszą być dobrane pod kątem waszych możliwości, bo przetrenowanie jest także bardzo niebezpieczne. Oczywiście nie oznacza to wcale, że nie można zwiększyć swojej wydolności, ale trzeba to robić powoli i z pełną rozwagą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *