Dieta ketogeniczna dla początkujących – co jeść?

dieta ketogeniczna

Choć ma chyba tyle samo zwolenników, co przeciwników – dieta keto jest prawdziwym hitem ostatnich lat! Wydaje się, że nie ma osoby, która nie słyszała o tym sposobie odżywiania! Jeśli chcesz sprawdzić, czy dieta keto będzie dobrym wyborem dla ciebie – zostań z nami! Rozwiejemy twoje wątpliwości.

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta ketogeniczna polega na wprowadzeniu organizmu w stan ketozy (stąd też jej nazwa). Jest to stan metaboliczny, w którym dochodzi do wzrostu stężenia ciał ketonowych w osoczu krwi. W stanie ketozy źródła energetyczne pozyskiwane są z ciał ketonowych, a te pochodzą z utleniania wolnych kwasów tłuszczowych. Skutkiem ketozy jest zwiększone uwalnianie tłuszczu, a tym samym traktowanie go przez organizm jako główne źródło energii. Czyli spalanie tkanki tłuszczowej w wersji turbo. Aby jednak wprowadzić organizm w stan ketozy, musimy drastycznie obciąć podaż węglowodanów – wtedy to dochodzi do redukcji poziomu glukozy we krwi i wyczerpania zapasów glikogenu. To zmusza organizm do korzystania z innych źródeł energii (czyli tego, na czym nam zależy – tłuszczu!). 

Złote zasady diety keto dla początkujących

Dieta keto występuje w dwóch popularnych modelach, a więc 4:1 lub 3:1. 

Pierwszy z nich zakłada spożycie tłuszczów w stosunku 4:1 – czyli 4 g tłuszczów na 1 g białka oraz węglowodanów. Drugi – spożycie tłuszczów w stosunku 3:1, czyli 3 g tłuszczu na 1 g białka i węglowodanów.

Zakłada się również, że taki sposób żywienia powinien się realizować w ramach 5 posiłków dziennie, rozplanowanych w równych odstępach czasowych.

  • 3 główne posiłki (śniadanie, obiad, kolacja),
  • 2 przekąski (II śniadanie, podwieczorek).

Zauważ, że zasady diety keto są dość rygorystyczne i aby zrealizować jej założenia musimy dokonać dokładnych obliczeń wartości odżywczych w spożywanych produktach. Dodatkowo sporządzanie różnorodnych i smacznych potraw w ramach tego sposobu żywienia może być nie lada wyzwaniem, szczególnie dla początkujących. Rozwiązaniem może być catering dietetyczny, w ramach którego możemy wybrać dietę ketogeniczną, sporządzoną zgodnie z zaleceniami dietetyków oraz dobraną precyzyjnie do klienta i jego zapotrzebowania kalorycznego i celów sylwetkowych. 

Co jeść na diecie keto?

Jeśli jednak chcesz podjąć wyzwanie i przygotowywać posiłki samodzielnie, mamy dla Ciebie rozpiskę produktów dozwolonych na diecie, oraz przykładowy jadłospis na jeden dzień. 

Co możesz jeść:

  • mięso (szczególnie wołowina, cielęcina i drób) i ryby oraz owoce morza (tuńczyk, łosoś, makrela, krewetki, małże).
  • wszystkie warzywa i małe ilości owoców jagodowych.
  • niesłodzony nabiał, jajka.
  • masło i wszelkie dobrej jakości oleje (lniany, sezamowy, oliwa z oliwek), smalec.

Przykładowy jadłospis: 

Śniadanie: Omlet na słono z 2 jaj, z dodatkiem sera pleśniowego, pomidorków koktajlowych i szpinaku.

II śniadanie: Pasta z makreli z majonezem i ogórkiem kiszonym.

Obiad: Pieczona pierś z kurczaka z dynią i dresingiem musztardowym.

Podwieczorek: Jogurt grecki z dodatkiem płatków migdałowych i borówek.

Kolacja: Pieczony pstrąg z sałatką z awokado i pomidorami malinowymi.

5/5 - (1 vote)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *