Palenie papierosów a siłownia – wpływ palenia na trening i formę

palenie papierosów siłownia trening

Oczywistością dla wszystkich jest fakt, że palenie papierosów szkodzi naszemu zdrowiu oraz osobom nas otaczającym (bierni palacze). Jednak w tym artykule chciałbym przybliżyć jak wygląda sytuacja dla osób, które nie dbają o swoje zdrowie, jednak martwią się jak palenie wpływa na ich mięśnie i wyniki na siłowni?

Niestety nie mam dobrych wiadomości, wszystkie neutralne informacje na temat palenia, które znajdziesz gdziekolwiek to kłamstwo. Papierosy miały, mają i będą mieć ogromny wpływ na nasze zdrowie oraz wyniki sportowe!

W sieci znajdziemy całe mnóstwo wypowiedzi osób palących, że palenie nie szkodzi w niczym, „że on ćwiczy i pali a jest wielki itd.” całe te zaklinanie rzeczywistości jest typowe dla nałogowych palaczy i ma na celu „wybielanie” swojego nałogu, że wcale nie jest taki zły jak wszyscy dookoła opowiadają… Oczywiście że jest zły!

Palenie a trening główne problemy

palenie papierosów

Palenie papierosów wpływa na wiele czynników w naszym organizmie, niestety nałóg ten nie przyniesie nam nic dobrego w naszych zmaganiach na siłowni. Papierosy mają wpływ na nasz proces regeneracji, przyrost masy mięśniowej oraz wyniki sportowe.

Jeżeli od dłuższego czasu nie możesz odnotować progresu na treningu, zastanów się czy przypadkiem nie byłoby warto rzucić palenia? 🙂

Palenie papierosów podnosi nasze tętno, tętno palaczy jest o około 30% wyższe niż u osób które nie sięgają po papierosy. Wyższe tętno obciąża dodatkowo nasze serce oraz układ krążenia podczas ciężkich treningów na siłowni.

Palenie papierosów podnosi ciśnienie krwi, zaburzone ciśnienie naszej krwi utrudnia w znaczący sposób zaopatrzenie naszych mięśni w niezbędne składniki odżywcze oraz mineralne, przez co nie mają optymalnych warunków do prawidłowego wzrostu.

Palenie papierosów powoduje, że w naszej krwi znajduje się coraz mniej tlenu na rzecz coraz większej ilości tlenku węgla (nawet do 15%)! Zmiana składu naszej krwi jest bardzo niekorzystna dla osób trenujących, ponieważ tlenek węgla, będzie mieć znaczący wpływ we wchłanianiu składników odżywczych w naszych mięśniach.

Palenie papierosów ma duży wpływ na nasze płuca, substancje smoliste, które znajdziesz w papierosach osadzają się w naszych płucach co powoduje zmniejszenie pojemności naszych płuc, co zmniejsza ich wydajność… Nie trudno się domyślić, że spada nasza kondycja oraz wytrzymałość tlenowa, często dochodzi do ataków suchego kaszlu oraz duszności, które w sportach wytrzymałościowych i siłowych drastycznie obniżają nasze wyniki sportowe!

Palenie papierosów osłabia nasze kości, skórę oraz zęby. Układ kostny w sportach siłowych jak wiadomo jest bardzo istotny, ponieważ kontuzje w kulturystyce to najgorsze co może się przydarzyć. Bardzo często ciężka kontuzja może wykluczyć zawodnika na długie miesiące a nawet lata… Skóra oraz zęby to oczywiście wygląd zewnętrzny a on na scenie również odgrywa niebagatelną rolę. Jeżeli będziesz wyglądać na zmęczonego, bez energii z pewnością nie zrobisz wrażenia na sędziach.

Palenie papierosów według wielu badań wykazują, że palenie może znacznie obniżyć poziom testosteronu w naszej krwi, a tego żaden trenujący raczej by nie chciał! Jak wiadomo testosteron to główny hormon odpowiadający za naszą masę mięśniową, energię, determinację i libido!

Palenie a siłownia – synteza białek

Wpływ palenia na wzrost mięśni – naukowcy prowadzili badania naukowe w których zbadano komórki mięśniowe 8 palaczy (wypalających 20 papierosów na dzień) oraz 8 osób które nie są palaczami, badani byli również w tym samym wieku. Naukowcy pobrali próbki z komórek mięśni uda osobom palącym oraz tym nie palącym. Przed tym zabiegiem podali badanym porcję leucyny, która była specjalnie oznaczona. Dzięki temu mogli zaobserwować w jaki sposób zachowywały się komórki mięśniowe badanych, czy prawidłowo wchłonęły aminokwasy i wbudowały je w białko mięśniowe? Co ciekawe badanie wykazało, że mięśnie palaczy wchłaniały aminokwasy w takim samym stopniu co mięśnie osób nie palących, jednak synteza białek mięśniowych była niższa u osób które palą papierosy!

Dlaczego tak się dzieje? Naukowcy doszli do wniosku, że palenie hamuje syntezę białek mięśniowych, ponieważ osoby palące miały znacznie podwyższone stężenie miostatyny. Uwalnianie miostatyny = rozpad mięśni.

Miostatyna (GDF-8, z ang growth differentiation factor 8) – białko odpowiedzialne w organizmie za ograniczenie rozwoju mięśni.

Wśród ludzi zdarzają się przypadki zaniku miostatyny, przez co takie osoby są ponadprzeciętnie umięśnione już od samego dzieciństwa, inne badanie naukowa wykazało, że wielu zawodowych kulturystów ma właśnie delecje miostatyny, dlatego mogą budować tak nadludzką ilość mięśni!

Link do badania (anglojęzyczna strona): https://www.ergo-log.com/smokingmuscles.html

Na zakończenie warto wspomnieć, że pieniądze zaoszczędzone na trujących papierosach można wydać na suplementy, które będą pomagać w budowaniu naszej wymarzonej sylwetki. Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci rzucić palenie raz na zawsze i cieszyć się lepszymi wynikami sportowymi!

Redaktor Pakernia24: Walczak Sebastian Rasper

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *