Suplementy BCAA – czy warto je stosować?

bcaa siłownia

Każdy, kto intensywnie uprawia sport, powinien zadbać o uzupełnienie wszelkich niezbędnych substancji w organizmie. Suplementacja to podstawa szczególnie, przy treningach siłowych. Jednym z najważniejszych są aminokwasy BCAA. Jak działają i czy rzeczywiście warto je stosować? 

Właściwie zbilansowana dieta, jest niezwykle ważnym elementem treningów. Jest właściwie tak samo ważna, jak same ćwiczenia. Niektórzy twierdzą, że nawet ważniejsza. Osoby regularnie trenujące na siłowni doskonale o tym wiedzą, dlatego też większość bardzo dba o codzienne dostarczenie organizmowi wszelkich niezbędnych składników odżywczych. Duży wysiłek fizyczny oraz chęć zbudowania masy mięśniowej zwiększa jednak zapotrzebowanie na niektóre makroelementy, witaminy, czy minerały. Z tego też właśnie powodu, wśród sportowców, a przede wszystkim kulturystów, tak dużą popularnością cieszą się różnego rodzaju suplementy i odżywki. Wśród nich znajdują się także aminokwasy, które zasługują na szczególną uwagę, gdyż na co dzień nie mówi się o nich zbyt dużo. Jakie jest ich działanie? Czy stosowanie BCAA przynosi efekty? 

Aminokwasy BCAA —  jak działają? 

Wyróżniamy różne rodzaje aminokwasów, jednak powszechnie stosowane suplementy BCAA to aminokwasy należące do grupy rozgałęzionej. Dokładniej ujmując, jest to leucyna, walina oraz izoleucyna. Biorą one udział w licznych procesach zachodzących w ciele podczas regularnych i intensywnych treningów, szczególnie tych siłowych. BCAA mają wiele właściwości i spełniają wiele zadań w organizmie. Główne ich działanie polega jednak na uruchomieniu syntezy białek i zwiększeniu wydzielania odpowiednich hormonów. Dzięki temu bardzo skutecznie chronią mięśnie, a także dostarczają im niezbędnej energii. Dzięki temu też umożliwiają znacznie szybszą ich rozbudowę. To zresztą właśnie ten ostatni aspekt sprawia, że osoby trenujące miejscach takich jak siłownia, tak chętnie sięgają po aminokwasy

Przyjmowanie BCAA przy treningach — jak stosować? 

Stosowanie bcaa w odpowiedni sposób jest podstawą efektywności działania suplementów. Warto pamiętać więc, by przyjmować je w zalecanych porcjach, gdyż zwiększenie ich zazwyczaj znacznie zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia skutków ubocznych. W przypadku tego typu preparatów, dawki dostosowuje się w sposób indywidualny, do naszego ciężaru. Zazwyczaj zaleca się przyjmowanie do 1 g produktu na każde 10 kg masy ciała dziennie. 

Przyjmując aminokwasy, powinniśmy pamiętać też o porach ich stosowania. Zazwyczaj zaleca się brać je dwa razy dziennie, a dokładniej mówiąc, przed i po treningu. Jeśli siłownia jest miejscem naszych ćwiczeń, to musimy mieć na uwadze, by naszą dawkę przyjąć godzinę przed wizytą. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *