Sen a tycie uważaj na ten ważny czynnik!

sen a tycie

Osoby, które śpią za mało, są bardziej narażone na tycie niż śpiochy – wskazują szeroko zakrojone amerykańskie badania. Przeprowadzono je na grupie 18 tys. pacjentów w wieku od 32. do 59. roku życia. Okazało się, że osoby, które spały 4 godziny na dobę lub mniej, były średnio o 73 proc. bardziej narażone na otyłość, niż osoby korzystające w pełni z wypoczynku nocnego.

Związek między ilością snu a ryzykiem tycia pozostał bez zmian, nawet gdy badacze uwzględnili w analizie czynniki, które mogą wpływać na masę ciała, jak depresja, aktywność fizyczna, picie alkoholu, przynależność etniczna, poziom wykształcenia, wiek i płeć.

Dlaczego tak jest?

 „Na pierwszy rzut oka te wyniki zdają się być nielogiczne. Przecież gdy śpimy, spalamy mniej kalorii, niż gdy jesteśmy aktywni” – komentuje prowadzący badania dr James Gangwish z Uniwersytetu Columbia. Badacze mają na to jednak wytłumaczenie. Ich zdaniem, niedobory snu powodują zaburzenia w połączeniach nerwowych regulujących apetyt i przemianę materii, a także zmiany w wydzielaniu hormonów (np. leptyna i grelina) wpływających na te procesy.

Zdaniem Gangwisha, korzenie tego zjawiska mają związek z czasami prehistorycznymi. W toku ewolucji człowieka promowany był bowiem taki rodzaj przemiany materii, który pozwalał ludziom odkładać tkankę tłuszczową w okresie letnim, gdy pożywienie było łatwo dostępne, a noce były krótsze. Miało to zapewnić ludziom przetrwanie w okresie zimy, gdy noce stawały się dłuższe i doskwierał brak pokarmu.

Dlatego, mimo że dostępność pokarmu nie jest obecnie związana z porą roku, mniejsza ilość snu może być odczytywana przez organizm jako sygnał do magazynowania tłuszczu. Naukowcy zaprezentowali swoje wyniki na dorocznym spotkaniu Północno Amerykańskiego Stowarzyszenia do Badań nad Otyłością w Las Vegas.

Podsumowanie dlaczego zbyt krótki sen powoduje tycie i magazynowanie tkanki tłuszczowej w organizmie.

  • powoduje spowolnienie przemiany materii
  • organizm zamiast spalać kalorie magazynuje je
  • po nieprzespanej nocy wzrasta poziom hormonów apetytu: leptyny i graliny, przez co mamy wzmożony apetyt
  • brak snu zwiększa poziom hormonu stresu – kortyzolu, przez co dochodzi do katabolizmu, rozpadu naszych mięśni na rzecz zbędnego tłuszczu
  • spowalnia trawienie
  • każda godzina w której nie śpisz to okazja aby zjeść coś smacznego i kalorycznego 🙂
Śpij jak dziecko i ciesz się smukłą sylwetką 🙂 !

Jak widzisz zdrowy i długi sen jest bardzo ważny, kiedy starasz się dbać o formę. Lekarze zalecają spać około 7-9 godzin na dobę.

W ten sposób wyeliminujesz większość zagrożeń, które wiążą się z niedostateczną ilością snu. Ludzie, którzy śpią 5 godzin i mniej w ciągu doby, zwiększają kilkukrotnie prawdopodobieństwo wystąpienia nadwagi, otyłości a nawet cukrzycy typu drugiego!

Oczywiście sen to nie wszystko, nie zapominajmy o zdrowej i zbilansowanej diecie oraz aktywności fizycznej, nasze ciało z pewnością nam się odwdzięczy. A my będziemy się cieszyć świetną sylwetką i doskonałym samopoczuciem!

Redaktor Pakernia24: Walczak Sebastian

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *