Manekin treningowy – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

manekin treningowy

Efektywny trening sportów walki nie może dzisiaj odbyć się bez wykorzystania manekinów, które ułatwiają wyćwiczenie prawidłowych technik walki zarówno w stójce, jak i w parterze. Poznaj cechy poszczególnych rodzajów manekinów i dowiedz się, jaki sprawdzi się najlepiej w Twoim treningu.

Jakie zasadnicze cechy powinien mieć manekin?

Manekin treningowy musi spełniać odpowiednie warunki do tego, by rzeczywiście wspomagać trening fighterów i umożliwiać im rozwój prawidłowej techniki walki.

Odwzorowanie sylwetki człowieka

Po pierwsze, powinien jak najlepiej odwzorowywać sylwetkę człowieka. Tylko wtedy zawodnik i jego trener będą w stanie zasymulować rzeczywistą walkę i wykonywanie poszczególnych dźwigni, ciosów, rzutów lub chwytów wykonywanych na przeciwniku. Stąd też zdecydowanie lepszym wyborem okażą się manekiny dwunożne, które dają znacznie więcej możliwości niż manekiny jednonożne.

Wytrzymałość

Drugą ważną funkcją jest to, by manekin był wykonany starannie oraz z wytrzymałych materiałów. W czasie treningu, szczególnie w klubie sportowym, otrzyma on ogromną liczbę ciosów, zostanie wielokrotnie rzucony o podłogę, a jego kończyny będą narażone na rozciąganie. Dlatego powinien być wykonany ze skóry naturalnej lub syntetycznych materiałów, które jak najlepiej ją odwzorowują. Niezwykle istotne są również wytrzymałe szwy, a także mocne poliestrowe taśmy utrzymujące dłonie i stopy manekina.

Bezpieczeństwo

Bardzo ważne jest to, by manekin nie powodował żadnego niebezpieczeństwa dla zawodnika. W tym celu powinien być pozbawiony jakichkolwiek ostrych zakończeń, a wszelkie elementy mocujące, takie jak szwy, taśmy czy zamki błyskawiczne, muszą zostać zabezpieczone w taki sposób, by trenujący zawodnik nie miał z nimi kontaktu.

Wybierz rozmiar swojego manekina

W kontekście efektywności treningu bardzo ważne jest to, by jego wymiary i masa były dostosowane do wieku, siły oraz umiejętności zawodnika. Zbyt lekki i zbyt mały manekin nie umożliwi rozwoju, a przede wszystkim nie odwzoruje walki z przeciwnikiem. Z kolei manekin zbyt ciężki i duży nie pozwoli prawidłowo wykonać poszczególnych elementów treningu i wytrenować poszczególnych technik. Warto zwrócić uwagę na manekiny, które umożliwiają obciążenie ich dodatkowym ciężarem, co pozwoli dostosować go do swoich możliwości.

Manekin siedzący czy stojący?

Pozycja manekina zależy oczywiście od tego, do trenowania jakiej techniki ma on być wykorzystywany. Jeśli chcesz zapewnić sobie kompleksowy trening, konieczne będzie wyposażenie swojej salki treningowej w różne rodzaje manekinów.

  • Manekin stojący – umożliwia trenowanie takich sztuk walki, jak MMA, zapasy czy judo. Zawodnicy mogą ćwiczyć z nimi między innymi takie techniki, jak duszenie trójkątne, gilotyna czy anakonda. Mogą również być podwieszone na specjalnych szelkach i służyć jako worek treningowy.
  • Manekin siedzący – siedzące lub klęczące manekiny umożliwiają trening technik walki w parterze.

Pięściarze, kickbokserzy i zawodnicy MMA powinni rozważyć również zakup stojących manekinów na sprężynie. Jest to bowiem doskonały sprzęt służący do trenowania ciosów i kopnięć, a jego żelowo-gumowa konstrukcja odwzorowuje ludzkie ciało, nadając ćwiczeniom realistyczny wymiar.

Jedna odpowiedź w temacie “Manekin treningowy – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

  1. Dokładnie manekin to piękna sprawa, można poćwiczyć kiedy nie ma nikogo pod ręką 🙂
    A jak chcemy się wyżyć na czymś to już w ogóle piękna sprawa 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *