DASH – najzdrowsza dieta świata?

dash dieta

Zdrowie to fundament naszego życia. Bez niego nie bylibyśmy w stanie cieszyć się ulotnymi chwilami dnia codziennego. Nic więc dziwnego, że lekarze na całym świecie stale poszukują sposobów, które oddaliłyby nas od chorób i pozwoliły zachować pełną sprawność przez jak najdłuższy czas. Właściwe nawyki żywieniowe potrafią wpłynąć pozytywnie nie tylko na sylwetkę, ale także cały organizm – przykładem jest dieta DASH, okrzyknięta jedną z najzdrowszych na świecie. Jakie są jej dobroczynne właściwości?

Dieta DASH – czym jest i na co pomaga?

DASH – skrót ten w rozwinięciu oznacza Dietary Approaches to Stop Hypertension, a odnosi się on do specjalnej diety nastawionej na walkę z nadciśnieniem tętniczym i innymi chorobami układu krążenia. Długotrwałe jej stosowanie przyczynia się także do wydłużenia życia, zmniejszenia ryzyka zachorowania na cukrzycę i miażdżycę, a także do regulacji gospodarki insulinowej w organizmie.

Na tym jednak nie kończą się cudowne właściwości diety DASH. Poza zbawiennym wpływem na zdrowie, ze względu na niską kaloryczność pomaga również w zrzuceniu zbędnych kilogramów – jest więc szczególnie polecana osobom cierpiącym na nadwagę i otyłość.

Jak wygląda dieta DASH?

Skuteczność diety DASH opiera się w dużej mierze na wykluczeniu negatywnych składników i substancji ze swojego jadłospisu, w tym alkoholu, czerwonego i tłustego mięsa, żywności przetworzonej (fast food), słodyczy, a także produktów wędzonych lub marynowanych z wysoką zawartością soli. Papierosy również są zabronione, ponieważ ich palenie może zwiększyć ryzyko wystąpienia nadciśnienia, a także powodować inne problemy zdrowotne, takie jak choroby serca i nowotwory. 

Żywnością wskazaną do spożycia w trakcie diety DASH są warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty, chude białko i zdrowe tłuszcze. Nie należy także zapominać o orzechach i nasionach – źródle magnezu i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Główne zasady dotyczące diety DASH obejmują: spożywanie od 6 do 8 porcji produktów pełnoziarnistych dziennie, 5 porcji owoców i warzyw, a także 1 – 2 porcje nabiału, mięsa i zdrowych tłuszczów roślinnych dziennie. Do tego nie należy zapominać o piciu wody – przynajmniej półtora litra na dobę.

Liczba posiłków, które można ugotować mając do dyspozycji taki wachlarz produktów jest nieograniczona. Ciekawe i niedrogie propozycje można znaleźć, na przykład, poprzez wpisanie w wyszukiwarkę Google frazy: dieta dash potrawy lub dieta dash jadłospis

Czy dieta DASH jest skuteczna?

Dieta ta została stworzona przez amerykańskich naukowców z National Heart, Lung, and Blood Institute (NHLBI), w celu zwalczania nadciśnienia. Jak dowiodły późniejsze badania, dieta DASH spełnia swoje założenia, ponieważ skutecznie obniża ona ciśnienie krwi – zarówno skurczowe, jak i rozkurczowe. Wykazano, że już po dwóch miesiącach stosowania,  DASH jest  w stanie obniżyć skurczowe ciśnienie krwi średnio o 6 mmHg, a rozkurczowe średnio o 3 mmHg. 

Dieta DASH, ze względu na swoje dobroczynne działanie jest polecana nie tylko osobom cierpiącym na nadciśnienie czy cukrzycę, lecz każdemu, kto chciałby wprowadzić zdrowe nawyki żywieniowe do swojego życia. To także świetny sposób na poprawę samopoczucia i zadbanie o sylwetkę. Właściwa dieta to także klucz do długowieczności – wypróbuj DASH i przekonaj się, jak duży wpływ na nasze życie ma to, co jemy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *