Planujesz zakup używanej bieżni? W tym poradniku znajdziesz podpowiedzi, na co zwrócić uwagę oceniając jej stan techniczny. Najważniejsze elementy, które decydują o bezpieczeństwie i komforcie Twoich przyszłych treningów to silnik, pas biegowy i system amortyzacji. Jak je sprawdzić?
Diagnostyka silnika: serce urządzenia
Silnik jest zdecydowanie najdroższym elementem bieżni, dlatego jego ocena wymaga szczególnej uwagi, jeśli chcesz uniknąć kosztownych napraw. Podczas testowania należy zwrócić uwagę na moc znamionową wyrażoną w koniach mechanicznych (HP). Dla treningu rekreacyjnego wystarcza silnik o mocy 2,0-2,5 HP, natomiast intensywne biegi wymagają minimum 3,0 HP.
Prawidłowo działający silnik pracuje równomiernie, bez szarpnięć i nagłych zmian prędkości. Sygnały, które powinny wzbudzić Twoją podejrzliwość to metaliczne zgrzytanie, stukanie lub bardzo głośna praca. Aby sprawdzić, jak działa silnik, najlepiej zrobić test obciążeniowy. W tym celu trzeba uruchomić bieżnię na różnych prędkościach i pochyleniach przez minimum 15 minut. Przegrzewanie się obudowy silnika lub zapach spalenizny świadczą o zużyciu szczotek węglowych albo uszkodzeniu uzwojeń.
Ocena pasa biegowego. To dla Twojego bezpieczeństwa
Bieżnia używana może mieć mocno wysłużony pas biegowy. To element, który najszybciej się zużywa, dlatego musisz liczyć się z jego wymianą. Kiedy trzeba jej dokonać? Na pewno jest to konieczne, jeśli są widoczne pęknięcia, rozwarstwienia i nierówności. Warto wiedzieć, że ślady nadmiernego tarcia na bokach pasa wskazują na problemy z centrowaniem lub zużycie rolek.
Pas dobrze jest sprawdzić również w działaniu. Test dynamiczny polega na marszu przy różnych prędkościach. Pas w trakcie pracy nie może się ślizgać ani przemieszczać na boki.
System amortyzacji: ochrona stawów
Amortyzacja chroni stawy przed mikrourazami powstającymi podczas biegu. Nowoczesne bieżnie wykorzystują różne technologie tłumienia: elastomery, sprężyny gazowe lub systemy wielowarstwowe. Skuteczność amortyzacji sprawdza się poprzez mocne nadepnięcie na różne obszary bieżni – ugięcie powinno być wyczuwalne, ale kontrolowane.
Zużyte elementy amortyzujące objawiają się głośną pracą podczas biegu, wibracjami przenoszonymi na konstrukcję oraz brakiem sprężystości powierzchni. Szczególną uwagę należy zwrócić na strefy największego obciążenia, czyli przednią część pasa, gdzie następuje lądowanie stopy.
Co jeszcze warto sprawdzić?
Powyższe elementy bardzo dużo powiedzą o stanie używanej bieżni. Oprócz nich warto też przyjrzeć się panelowi sterowania (powinien działać bez opóźnień), wszelkim czujnikom, programom treningowym itp. Regularnie używana bieżnia powinna mieć wymieniany co 3-4 lata pas biegowy i serwisowany silnik co 2000 godzin pracy. Jeśli bieżnia ma więcej niż 4 lata, dobrze jest zapytać właściciela, czy dbał o te elementy i poprosić o stosowną dokumentację.
Zakup używanej bieżni może być ekonomicznym sposobem na rozpoczęcie przygody z bieganiem w domu lub uzupełnienie treningów. Dobrze jest jednak dokładnie sprawdzić jej stan, aby nie stanąć przed koniecznością dokonania kosztownych napraw.
Artykuł gościnny.
