Jak ułożyć skuteczny plan treningowy?

skuteczny plan treningowyWiele osób popełnia ogromny błąd, uważając, że aby schudnąć, wystarczy mniej jeść i więcej się ruszać. W rzeczywistości proces odchudzania wymaga nie tylko cierpliwości oraz konsekwencji w działaniu, ale też umiejętności dobrego planowania. Odpowiedni plan treningowy jest gwarancją na to, że schudniemy bez niepotrzebnego głodzenia się, a także bez efektu jo-jo, który często towarzyszy dużej, ale zbyt szybkiej utracie na wadze. Plan to również świetna pomoc dla osób, które chcą po prostu utrzymać swoją obecną kondycję. Wbrew pozorom stworzenie takiego planu nie musi być ani bardzo trudne, ani kosztowne. Oto kilka najważniejszych zasad, dzięki którym treningi staną się skuteczne i przyjemne!

Więcej nie zawsze znaczy lepiej

Jedną z podstawowych kwestii, którą trzeba wziąć pod uwagę już na samym początku planowania treningów, jest ich ilość. Warto przy tym pamiętać, że do całego procesu odchudzania trzeba podchodzić bardzo indywidualnie. Każda osoba ma inny organizm i sylwetkę, dlatego niektórzy później zobaczą efekty swoich ćwiczeń, ale nie oznacza to, że należy z nich rezygnować – wystarczy po prostu lepiej dopasować pod siebie treningi oraz dietę.

Kiedy jesteś początkujący i nie do końca wiesz, jak ułożyć plan treningowy, który będzie pasował do Twoich predyspozycji, najlepiej zacznij od co najmniej trzech treningów w ciągu tygodnia. Taka ilość wysiłku fizycznego jest gwarancją na to, że wcześniej czy później zobaczysz efekty swoich ćwiczeń. Istotny jest także czas trwania treningów oraz odstęp pomiędzy nimi. Zazwyczaj najlepiej sprawdza się przerwa, która wynosi 2-3 dni. Organizm ma wtedy czas na regenerację, a Ty nie zdążysz stracić motywacji do dalszych ćwiczeń. Odstępy między treningami mają także inną, równie istotną zaletę – dzięki nim nie narazisz się na przetrenowanie, które potrafi być niezwykle przykre w skutkach. Jeśli jednak podczas przerwy brakuje Ci ćwiczeń, bardzo dobrym pomysłem będzie przerywnik w postaci lżejszych form aktywności fizycznej, takich jak dłuższe spacery.

Im zdrowsza dieta, tym szybsze efekty

Twoje treningi będą bardziej efektywne, jeśli wspomożesz je dobrze przemyślaną dietą. Warto jednak na samym początku zastanowić się, na czym polega zdrowe odżywianie i dlaczego tak wielu osobom kojarzy się tylko z przykrym wyrzeczeniem. Odpowiedź jest prostsza, niż mogłoby się wydawać – wszystko zależy od naszych nawyków żywieniowych. Wbrew pozorom nie jemy tego, co nam smakuje, ale smakuje nam to, co najczęściej jemy. Niestety rzeczy, do których przywykliśmy nie tak łatwo zmienić i niekiedy wymaga to sporej ilości silnej woli oraz czasu. Warto jednak popracować nad odżywianiem, ponieważ ma ono ogromny wpływ na nasze samopoczucie i sylwetkę. Oto kilka najważniejszych rzeczy, o których należy pamiętać podczas diety:

– unikaj bardzo tłustych, ciężkostrawnych potraw

– ogranicz słodycze i wszystko, co zawiera mnóstwo cukru

– nie pij alkoholu oraz słodzonych napojów – lepiej sięgnąć po najzwyklejszą wodę, której regularne picie przyspiesza przemianę materii

– jedz dużo warzyw i owoców

– włącz do swojej diety ryby oraz białe mięso

– nie decyduj się na radykalne zmiany – wszystkie produkty wprowadzaj stopniowo i spróbuj się do nich przyzwyczaić

Zdrowe odżywianie oraz treningi są bardzo ważne, ale kiedy zależy nam na większej wydolności, warto rozważyć skorzystanie z różnych suplementów, na przykład takich jak kreatyna. Jest ona bardzo często stosowana przez sportowców, ponieważ poprawia wytrzymałość, sprawia, że organizm szybciej się regeneruje, a także pozytywnie wpływa na budowę mięśni. Innym przydatnym suplementem jest białko WPC, czyli koncentrat białka serwatki. Choć jego nazwa może brzmieć nieco skomplikowanie, to w rzeczywistości zawiera pełnowartościowe proteiny, które pozwalają w prosty sposób uzupełnić ewentualne braki tego składnika w naszym organizmie. Warto wspomnieć, że dobrze je uzupełniać, ponieważ białko jest ważnym budulcem tkanki mięśniowej, a także pomaga w procesie odchudzania.

Co należy ćwiczyć, żeby zobaczyć piękne efekty?

Podczas układania dobrego planu treningowego, nie można zapomnieć o żadnej partii ciała. Dodatkowo warto dobrać ćwiczenia tak, żeby były różnorodne – dzięki temu czas aktywności fizycznej nie będzie Ci się kojarzył ze schematycznie powtarzanymi ruchami, a także polepszysz swoją wytrzymałość, siłę czy rozciągnięcie. O czym trzeba pamiętać, żeby w łatwy sposób znaleźć idealne ćwiczenia? Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę swoje własne preferencje – niektóre ćwiczenia lubimy bardziej, a inne sprawiają nam mniejszą przyjemność, dlatego lepiej ich unikać i podchodzić do treningów z większym entuzjazmem.

Ważne, żeby tygodniowy plan zawierał nie tylko intensywne treningi interwałowe, ale też takie, które wzmacniają mięśnie i ujędrniają ciało. Dzięki temu sylwetka nabierze ładniejszych kształtów, a ćwiczenia będą bardziej różnorodne oraz ciekawsze. Niezależnie od rodzaju treningu za każdym razem dobrze jest wykonać przed nim rozgrzewkę, a na koniec rozciąganie. Wbrew pozorom te dwa elementy odgrywają podczas ćwiczeń bardzo ważną rolę. Dobrze przeprowadzona rozgrzewka zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji oraz przygotowuje organizm do właściwego treningu, dzięki czemu można spalić jeszcze więcej zbędnych kalorii. Z kolei rozciąganie pomaga rozluźnić ciało i przyspiesza proces regeneracji. Jest też świetnym sposobem na zapobieganie zakwasom.

Proces odchudzania, podobnie jak przybierania na wadze wymaga czasu. Efekty nie będą zauważalne po tygodniu intensywnych ćwiczeń, dlatego trzeba pamiętać, żeby być wytrwałym w treningach. Dobrze ułożony plan treningowy sprawia, że łatwiej można znaleźć czas w ciągu dnia na wykonanie wszystkich ćwiczeń i ma się do nich większą motywację. Warto uzbroić się w odrobinę cierpliwości, żeby przekonać się, jak duży wpływ na sylwetkę mają systematyczne ćwiczenia.

Konsultacje: Activus-sport.pl.

Jedna odpowiedź w temacie “Jak ułożyć skuteczny plan treningowy?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.