Rola witamin w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu

rola witaminWitaminy to substancje niezbędne dla człowieka. Te organiczne związki chemiczne o bardzo różnej budowie nie pełnią funkcji odżywczych ani energetycznych, ale regulacyjne. Bez nich organizm nie mógłby funkcjonować. Aż trudno wyobrazić sobie, że zostały odkryte niespełna wiek temu! Wiedza o nich jest więc niezwykle ważna, by zapewnić sobie zdrowie i dobre samopoczucie. Chcesz dowiedzieć się, jaka jest rola witamin? Oto zbiór najważniejszych informacji!

Dziś o witaminach mówi się dużo, a jednak nadal pozostają pewną tajemnicą. I to nie tylko dla nas, ale i dla naukowców. Ciekawe jest to, że pierwsza odkryta witamina (B1) to skutek działań polskiego biochemika Kazimierza Funka. Miało to miejsce w 1913 roku. Obecnie znanych jest mnóstwo innych witamin, w tym te rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K) oraz wodzie (B, C). Witaminy powinno się dostarczać wraz z pożywieniem, ponieważ człowiek nie jest w stanie ich sam wytwarzać – wyjątek stanowi jedynie witamina D. Co jeszcze warto o nich wiedzieć?

Działanie witamin

Witaminy pełnią bardzo różne role w organizmie. Jednak nie tylko ich brak może być szkodliwy, także nadmiar witamin nie jest bezpieczny dla zdrowia. Dlatego tak istotne jest, aby w razie problemów regularnie sprawdzać poziom konkretnych witamin. Wystarczy do tego zwykłe badanie krwi, które wykonuje się w laboratoriach. I choć niektóre z tych badań mogą być dość drogie, jednak bez wątpienia warto ponieść koszty i mieć pewność, że nie dojdzie do niebezpiecznych dolegliwości i chorób. Jedne z najistotniejszych witamin dla człowieka to witaminy B, C, D, E. Jakie jest ich działanie i jak dostarczyć je do organizmu?

  1. Witamina B – ma wiele odmian, a ich głównym zadaniem jest dbanie o nasz układ nerwowy. Wpływają więc na nasze dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne, ale i nie tylko. Witamina B1 (tiamina) pozytywnie oddziałuje na układ sercowo-naczyniowy czy mięśnie. Witamina B2 (ryboflawina) stymuluje wzrost i zwiększa odporność. Wpływa także na stan skóry czy włosów (podobnie jak witamina B7, czyli biotyna). Witamina B3 (niacyna) obniża poziom cholesterolu we krwi czy rozszerza naczynia krwionośne, a witamina B9 (kwas foliowy) bierze udział w syntezie kwasów nukleinowych.
  1. Witamina C – inaczej zwana kwasem askorbinowym. Przede wszystkim kojarzy się z odpornością i jest to słuszne połączenie, bowiem chroni organizm przed infekcjami. Oprócz tego witamina C wzmacnia dziąsła i zęby, przyspiesza gojenie się ran czy ułatwia przyswajanie żelaza, co jest szczególnie ważne dla osób z obniżonym poziomem tego składnika mineralnego. Witamina C jest także przeciwutleniaczem i to jednym z najsilniejszych.
  1. Witamina D – obecnie dużo mówi się o witaminie D. Nic w tym dziwnego, gdyż mnóstwo Polaków cierpi na jej niedobór. Witaminę D przede wszystkim dostarcza się do organizmu nie poprzez jedzenie, ale przebywanie na słońcu. Wytwarzana jest bowiem w skórze. Jej prawidłowy poziom w organizmie to gwarancja zdrowych i mocnych kości i zębów. Korzystnie oddziałuje także na serce i układ nerwowy. Każdy powinien zadbać o dostarczenie sobie witaminy D w postaci suplementów zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym.
  1. Witamina E – to substancja znana także pod nazwą: tokoferol. Jest antyutleniaczem. Dba o jędrność skóry, a więc i jej młody wygląd. Wpływa na metabolizm mięśni, chroni przed chorobami układu krążenia. Oddziałuje pozytywnie na funkcjonowanie narządów rozrodczych, dzięki czemu zyskała nawet określenie „witaminy płodności”.

 

Co oprócz witamin jest niezbędne?

Witaminy dostarcza się w pożywieniu lub w postaci suplementów diety. Jednak nie tylko witaminy zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Konieczne okazują się być także tzw. składniki mineralne, których człowiek także nie potrafi sam syntetyzować. Wśród nich wymienić można chociażby potas, wapń, magnez. Co warto o nich wiedzieć?

  1. Potas – ten makroelement wpływa na gospodarkę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową organizmu. Kontroluje pracę i budowę mięśni, a także bierze udział w przewodzeniu impulsów elektrycznych w komórkach. Jego niedobór powoduje osłabienie, w tym osłabienie mięśni, czy zaburzenia rytmu serca.
  1. Wapń – to główny budulec kości i zębów, ale i nie tylko. Bierze udział m.in. w krzepnięciu krwi, skurczu mięśni, działaniu niektórych enzymów, budowie hormonów. Niedobór wapnia u dzieci może spowodować krzywicę, a u dorosłych osteoporozę, łamliwość kości, bóle mięśni czy nawet stany depresyjne.
  1. Magnez – to bardzo ważny makroelement, który uczestniczy w wielu procesach biochemicznych. Wpływa m.in. na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego czy odpornościowego. Bierze też udział w budowie kości i zębów. Niedobór magnezu to wzmożone ryzyko takich dolegliwości jak zawroty głowy, depresja, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, próchnica zębów, kołatanie serca.

 

Jakie witaminy zimą?

Gdy za oknem zima, trudno o właściwe odżywianie się. Wynika to przede wszystkim z faktu, że brakuje dostępu do świeżych, lokalnych warzyw i owoców, w których znajduje się najwięcej witamin i minerałów. To właśnie w tym produktach obecne są antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze, które chronią przed nowotworami, hamują procesy starzenia się, ale i zwiększają odporność na bakterie i wirusy. W zimie warto sięgnąć po mrożonki, bowiem podczas zamrażania owoce i warzywa nie tracą swoich właściwości przeciwutleniających. Jakie witaminy, będące antyoksydantami, są niezbędne w chłodne, zimowe dni?

  1. Witamina A – obecna w takich produktach jak pomidory, marchew, papryka, dynia.
  1. Witamina C – znajduje się w owocach cytrusowych, kiwi, papryce, ziemniakach, pomidorach, warzywach liściastych.
  1. Witamina E – jeden ze składników olejów roślinnych (np. słonecznikowego), orzechów, warzyw zielonych liściastych.

 

Jeśli w organizmie stwierdzono niedobór witamin, warto zadbać o spożywanie odpowiednich produktów lub sięgnąć po suplementy diety. Jest to ważne przede wszystkim w okresie jesienno-zimowym. Zanim jednak rozpocznie się terapię witaminową, warto udać się do lekarza, bowiem nadmiar witamin może być dla człowieka równie szkodliwy, jak ich niedobór.

Jedna odpowiedź w temacie “Rola witamin w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.