blank Odwodnienie organizmu co i jak blank

Dlaczego nie wolno dopuszczać do odwodnienia organizmu?

odwodnienie organizmu
Podczas treningu fizycznego organizm traci nawet do dwóch litrów płynów. Za obniżeniem właściwego poziomu nawodnienia stoi jednak nie tylko wzmożona aktywność, ale również biegunka spowodowana zatruciem pokarmowym. Jakie są objawy odwodnienia i do czego mogą one doprowadzić?

Woda jest składnikiem płynów ustrojowych i pełni w organizmie szereg ważnych funkcji: reguluje temperaturę ciała, transportuje produkty przemiany materii i składniki odżywcze. Podczas treningu zaś zachodzi proces spalania kalorii, rośnie temperatura ciała. Aby organizm się nie przegrzał, woda zaczyna parować poprzez powierzchnię skóry i układ oddechowy. Przy czym, wzmożone pocenie się towarzyszy nie tylko podczas aktywności fizycznej, ale również nie ustępuje po jej zakończeniu. Aby trening był więc bardziej skuteczny, a samopoczucie dobre zarówno przed, w trakcie, jak i po wysiłku, należy dbać o odpowiednie nawodnienie organizmu.

Dlaczego nawadnianie jest ważne?

Dorosły człowiek do prawidłowego funkcjonowania musi wypijać około dwóch litrów wody. To jednak tylko średnia, bo zapotrzebowanie zmienia się w zależności od pory roku, pogody, stylu życia i aktywności fizycznej. Ćwicząc więcej niż pół godzinny dziennie, należy w trakcie treningu wypijać niewielkie ilości wody. Ile? To zależy od tego, ile organizm wypoci. Sprawdzić to można, ważąc się przed ćwiczeniami i bezpośrednio po nich – różnicę należy uzupełnić płynami. W przeciwnym razie może dojść do odwodnienia organizmu, a aktywności fizyczne przyniosą więcej szkody niż pożytku.

Badania dowiodły, że utrata płynów nawet do 2 procent masy ciała zmniejsza poziom koncentracji, powoduje ból głowy i pogarsza nastrój. Zmniejsza też wytrzymałość i wydajność podczas ćwiczeń: serce jest zmuszone pracować na wyższych obrotach, co przyczynia się do narastającego zmęczenia. Brak odpowiedniego nawodnienia organizmu obniża też drastycznie przemianę materii.

Objawy odwodnienia organizmu

Przyczyną odwodnienia organizmu jest jednak nie tylko zbyt mała ilość wody wypijanej podczas treningów. Za taki stan rzeczy mogą odpowiadać: biegunka, wymioty i gorączka spowodowane zatruciem pokarmowym. A wówczas na pewno nie należy lekceważyć pierwszych objawów odwodniania. Należą do nich: zwiększone pragnienie, suchość w ustach, zaczerwienienie skóry i mniejsza jej elastyczność, zatrzymanie wydzielanie śliny, ogólne osłabienie i zaburzenia koordynacji ruchowej. Do objawów odwodnienia organizmu należy także zmniejszenie objętości moczu – organizm broni się przed utratą płynów, starając się za wszelką cenę zatrzymać niezbędną do funkcjonowania wodę. Tego typu sytuacja jest bardzo niekorzystna dla zdrowia, ponieważ może przyczyniać się do zatrzymania toksycznych substancji w organizmie i sprzyjać powstawaniu kamicy nerkowej. Groźne są także przypadku długotrwałego nieuzupełniania płynów. Odwodnienie organizmu objawia się wówczas przyspieszoną akcją serca, drżeniem mięśni rąk i nóg, spadkiem ciśnienia krwi, a nawet utratą przytomności. Skrajne przypadki odwodnienia mogą nawet doprowadzić do śmierci.

Jak leczyć odwodnienie?

Gdy wystąpią pierwsze objawy odwodnienia, należy natychmiast podjąć kroki ku leczeniu. Leczenie odwodnienia polega zaś na zapobieganiu dalszej utraty płynów oraz uzupełnianiu braków. W łagodnych przypadkach stosuje się dietę nawadniającą, polegającą na częstym podawaniu niedużych dawek wody albo niesłodzonej herbaty. Gdy odwodnienie organizmu jest jednak poważne, zaleca się dożylna terapia glukozą lub chlorkiem sodu, która musi być stosowana pod nadzorem lekarzy. Ważne jest też znaleźć przyczynę odwodnienia. Jeśli jest nią nadmierne pocenie się – podczas opalania na plaży albo aktywności fizycznej – warto pamiętać o zabieraniu ze sobą butelki z wodą i regularnym uzupełnianiu płynów. Gdy powodem odwodnienia jest jednak biegunka, należy w pierwszej kolejności zastosować środek, który powstrzyma nieprzyjemne i groźne dla zdrowia dolegliwości (np. Stoperan), a następnie rozważyć przyjmowanie płynów bogatych w elektrolity.

Skutki odwodnienia organizmu

Nawet kilkudniowa biegunka może skutecznie naruszyć równowagę wodną w organizmie i doprowadzić do poważnych dolegliwości. Podobnie jak wzmożona aktywność fizyczna bez odpowiedniego nawadniania. Konsekwencją tego mogą być ciągłe zaparcia, problemy ze wzrokiem, chroniczne zmęczenie i senność. Nierzadkie są również przypadki kamicy nerkowej wywołanej częstymi przypadkami odwodnienia. Ponadto, zaburzenia gospodarki wodnej odbijają się na układzie krążenia i mogą doprowadzić do zawału. Warto więc zwracać uwagę na swoje zdrowie i przy pierwszych objawach odwodnienia organizmu zrobić wszystko, by jak najszybciej uzupełnić płyny.

blank Komentarze blank
Brak komentarzy.
blank Dodaj komentarz blank
Zarejestruj się, żeby móc dodawać komentarze.
blank Zobacz także: blank
arnold schwarzenegger   fitness   siłownia

memy   mordka, Pekińczyk   muzyka motywacyjna
blank Atlas Ćwiczeń Pakernia blank
mięśnie człowieka
blank Odchudzanie z fitnesswell blank
fitnesswell
blank   blank
blank Logowanie blank
logowanie Nazwa Użytkownika

logowanie Hasło

Zapamiętaj mnie



bulet Rejestracja
bulet Zapomniane hasło?




blank Najnowsze artykuły blank
blank Ankieta Pakernia blank
Jaki rodzaj kulturystyki lubisz?

Kulturystyka klasyczna

Kulturystyka naturalna

Kulturystyka ekstremalna

Męska sylwetka

Musisz się zarejestrować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.
blank Nasi partnerzy blank
Diety na masę
ilovebodybuilding.pl
fitness-inspiracje.pl
blank blank
Mapa Strony                                               Polityka Prywatności                                         Kontakt  

Wszelkie Prawa Zastrzeżone - Kulturystyka, Siłownia i Fitness - Pakernia24.pl