Sport i kawa? Czy to dobre połączenie?

 

dziewczyna na rowerze z kawaSportowy tryb życia często wymaga od nas wielu wyrzeczeń. Zmiany dotyczą zarówno diety, jak i codziennych przyzwyczajeń. Wiele produktów, które dotychczas miały swoją rolę w codziennej diecie musimy zmienić, a nawyki, chociażby żywieniowe uregulować tak, aby dostosowane były do treningów, czy zgodne z prawidłowym trybem żywienia.

Ponadto pojawia się jedno, dodatkowe pytanie. Czy w sportowym trybie życia znajduje się jeszcze miejsce dla kawy? Wielu osobom kwestia ta spędza sen z powiek, dlatego odpowiadamy: tak, kawa nie koliduje z aktywnością fizyczną i związaną z nią dietą. Ponadto kawa oferuje wiele korzyści osobom prowadzącym aktywny tryb życia.

Niewielka ilość kawy pobudza

Nie jest tajemnicą, że kofeina znajdująca się w kawie, pobudza. Dzieje się tak za sprawą właściwości obniżania adenozyny, czyli związku powodującego nie tylko senność, ale także ból po treningu. Jest to bardzo częsta przypadłość występująca u aktywnych sportowców. Może ona spowodować, że zrezygnujemy z kolejnych treningów, dlatego warto wprowadzić kawę do codziennej diety i jednocześnie wyeliminować uciążliwy skutek treningu.

Musisz jednak mieć na uwadze fakt, że przedawkowanie kofeiny skutkuje znacznym pogorszeniem samopoczucia, wyraźną sennością, czy niespotykanym dotąd rozdrażnieniem. Ponadto mogą wrócić wszystkie dolegliwości odczuwane po intensywnym treningu, dlatego nie zalecamy picia zbyt dużej ilości filiżanek kawy w ciągu dnia.

latte macchiato

Kawa dla sportowca – naturalna i zdrowa

W pierwszej kolejności należy nadmienić, że kawa jest produktem naturalnym i zdrowym, jednak nie zalecamy dodatków w postaci syropów, czy cukru. Zdecydowanie bardziej rekomendujemy przyprawy w postaci cynamonu, czy imbiru, ponieważ naturalnie wpływają na spalanie tłuszczu. Uwagę powinieneś zwrócić nie tylko na rodzaj kawy, ale również na sposób parzenia, ponieważ determinuje on ilość kofeiny, jaka ostatecznie znajdzie się w filiżance.

Wśród sportowców uczęszczających na siłownię szczególnie popularne jest espresso. Do jego przygotowania wystarczy ekspres automatyczny i kawa lub odpowiedni wkład kapsułkowy (poczytaj o tym tutaj: https://www.dolce-gusto.pl/machines. Czas parzenia nie jest długi, ponieważ zajmuje jedynie 30 sekund. Równie szybko możesz filiżankę wypić, dzięki czemu zaraz po spożyciu odczuwalne będą pierwsze efekty, czyli pobudzenie i zwiększenie wydolności.

kawa ze wzorkiem

Kawę łatwo połączyć z treningami

Wielu ekspertów w postaci lekarzy, czy znanych sportowców zaleca, aby spożywać kawę przed treningiem. Jest to prawda, ponieważ kofeina powoduje wzrost stężenia kwasów tłuszczowych jednocześnie regulując poziom glikogenu. Dodatkowo może znacząco zwiększyć poziom glukozy, z której powstaje glikogen.

Znaczenie ma również czas, jaki po wypiciu kawy pozostał do treningu. Kofeina z kawy bardzo szybko wchłania się do organizmu, dlatego optymalnie jest wypić jedną filiżankę na około 15 minut przed rozpoczęciem aktywności. Kawa ma jedną, ważną właściwość – jest moczopędna, dlatego nie zapominaj o szczególnym nawadnianiu organizmu podczas wykonywania ćwiczeń na siłowni.

Kawę można łatwo połączyć z przeprowadzanymi treningami, jednak nie przesadzaj z jej ilością w ciągu dnia. Przedawkowanie kofeiny może skutkować znużeniem, wymiotami, czy problemami metabolicznymi, dlatego dwie lub trzy filiżanki kawy dziennie w zupełności wystarczą. A jeśli stosujesz różnego typu odżywki zawierające kofeinę bądź taurynę, nie pij kawy. Połączenie nawet naturalnej kofeiny z odżywkami zawierającymi ten sam składnik wywoła efekt przedawkowania.

Dla wielu osób, w tym sportowców dzień bez kawy jest dniem straconym, dlatego nie rezygnujemy z niej nawet wtedy, gdy prowadzimy sportowy, bardzo aktywny tryb życia. Ponadto okazuje się, że kawa ma pozytywny wpływ na organizm sportowca. Obniża poziom adenozyny, łatwo łączy się z planem treningowym, czy po prostu jest zdrowa. Wielu sportowców decyduje się na ekspres na kapsułki lub ekspres automatyczny. Dzięki urządzeniom tego typu ulubiony napar przygotowywany jest szybko i z odpowiednią ilością kofeiny.

Jeden komentarz o “Sport i kawa? Czy to dobre połączenie?

Dodaj komentarz