Czy używać pasa treningowego na siłowni

pas kulturystycznyPas kulturystyczny to coś w rodzaju paska, który jest sporo szerszy niż ten klasyczny, noszony przy spodniach, ma około 10 centymetrów szerokości. Pas cieszy się coraz większą popularnością na salach treningowych. Dla wielu osób jest doskonałym gadżetem, który świetnie wygląda i daje poczucie wyższego stopnia zaawansowania… Arnold, powiedział kiedyś: pas kulturystyczny to nie modny gadżet, używaj go tylko wtedy, kiedy na prawdę potrzeba…

Pas powinien być użytkowany przez osoby zaawansowane oraz średnio-zaawansowane, które wykonują ćwiczenia siłowe powyżej 85 % ciężaru maksymalnego przykładowo: wykonując martwy ciąg maksymalnie 200 kg na jedno powtórzenie, 85% = 170 kilogramów na około 3 powtórzenia.

Osobom początkującym nie zaleca się stosowania pasa, ponieważ nie są one odpowiednio przygotowane, aby trenować powyżej 85% ciężaru maksymalnego. Osoby początkujące, nie posiadają jeszcze prawidłowych technik wykonywania ćwiczeń, ich oddech pozostawia wiele do życzenia oraz mięśnie nie są jeszcze odpowiednio wzmocnione aby poddać je tak dużym obciążeniom.

W jakich ćwiczeniach najczęściej używamy pas kulturystyczny ?

Pasa kulturystycznego używamy głównie, podczas ciężkich ćwiczeń złożonych, takich jak: przysiady, martwy ciąg, wyciskania leżąc, wyciskania żołnierskie, podnoszenie ciężarów czy rwania. Większość z powyższych ćwiczeń, powoduje wzrost ciśnienia w jamie brzusznej, dając uczucie ucisku na brzuch, przy jednoczesnym wstrzymywaniu powietrza przez ćwiczącego.

To zjawisko jest ochroną naszego organizmu przed urazami kręgosłupa, jednocześnie redukuje nacisk na krążki międzykręgowe. Dzięki stosowaniu pasa treningowego, jeszcze bardziej wzrasta ciśnienie w naszym brzuchu, usztywniany jest nasz kręgosłup, przez co możemy wykonywać ćwiczenia z większym ciężarem niż bez pasa.

UWAGA: Nie należy zakładać pasa na cały trening, pas używamy tylko podczas kluczowych serii, w których podejmujemy duże ciężary, zbliżone do maksymalnych.

pas kulturystyczny zdjęcie
Pas kulturystyczny, przykładowy wygląd.

Przeciwwskazania do używania pasa:

Największym przeciwwskazaniem do używania pasa jest niski stopień zaawansowania. Jeżeli jesteś osobą początkującą, która nie opanowała jeszcze prawidłowych technik ćwiczeń, zapomnij o pasie. 

Ćwiczenia izolowane np. na biceps, triceps – pas jest zbędny.

Przyczyny zdrowotne to przepuklina pachwinowa oraz problemy z nadciśnieniem, problemy z kręgosłupem.

Zalety używania pasa treningowego:

  1. Wzrost ciężarów na treningu
  2. Ochrona kręgosłupa przed urazami (podczas ciężkich serii – 85% ciężaru maksymalnego)
  3. Zwiększone bezpieczeństwo podczas treningów
  4. Zmniejszone ryzyko nabawienia się przepukliny
  5. Mniejsze prawdopodobieństwo wypadnięcia dysku
  6. Do pasa można przypinać obciążenie, aby zwiększyć intensywność podczas podciąganiu na drążku czy dipach.

Pas treningowy wady:

  1. Zbyt duża pewność siebie ćwiczących i przecenianie własnych możliwości. Kiedy założymy pas, możemy poczuć się zbyt pewnie i nabawić się kontuzji, poprzez niedostosowanie ciężaru do własnych możliwości siłowych …
  2. Trening z pasem, może osłabić mięśnie stabilizujące nasz kręgosłup, ponieważ podczas ćwiczeń z pasem, dajemy naszym mięśniom, sztuczna stabilizację i nie angażujemy ich podczas wysiłku.
  3. Nieprawidłowo używany pas, może doprowadzić do kontuzji !

Dla kogo pas treningowy:

Pas treningowy jest stworzony z myślą o osobach średnio-zaawansowanych oraz zaawansowanych na siłowni, osoby te wykazują się prawidłową techniką wykonywania ćwiczeń i nie mają problemów z prawidłowym oddychaniem przeponowym podczas serii. Pas największe zastosowanie znalazł u trójboistów, ciężarowców oraz strongmanów, którzy podczas swoich treningów, przekraczają 85% ciężaru maksymalnego w serii.

Podsumowanie: Pas treningowy jest bardzo pomocny dla osób trenujących zawodowo lub osób skupiających się na poprawie wyników siłowych, w 90% pozostałych przypadków jest zbyteczny i może wyrządzić więcej szkód niż dobrego. Przed stosowaniem pasa, dokładnie przemyśl, czy pas jest Ci w ogóle potrzebny, pamiętaj o prawidłowym użytkowaniu – (tylko wtedy, kiedy trzeba). Ceny pasów kulturystycznych oscylują w granicach od 30 – 150 złotych w zależności od materiału wykonania oraz marki. 

Miłego treningu ! 🙂

Redaktor Pakernia24: Walczak Sebastian

Czy używać pasa treningowego na siłowni
5 (100%) 4 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *