Zagrożenia związane z upałami – odpowiednie nawodnienie.

odpowiednie nawodnienieWydaje się, że nawadnianie organizmu jest rzeczą prostą. Czujesz pragnienie po wysiłku fizycznym? Napij się czegoś. Wybierasz się na cały dzień do klimatyzowanego biura? Zabierz ze sobą butelkę wody. Mimo tej pozornej łatwości, zagadnienie utrzymania odpowiedniej ilości płynów w organizmie pęka w szwach od nadmiaru mitów na ten temat.

Słyszałeś o „złotej zasadzie” ośmiu szklanek wody dziennie? Albo o skrajnej szkodliwości wyciągających z Ciebie wodę produktów, na przykład kawy? Pora ostatecznie odrzucić obiegowe legendy i zastąpić je faktami!

 

Najważniejsze składniki odżywcze, czyli… woda!

To właśnie woda w ciągu ciepłych dni odprowadza ciepło od narządów wewnętrznych, chroniąc je przed poważnymi uszkodzeniami. Dlatego pot na koszulce, u większości z nas wywołujący zawstydzenie, jest zdrowym objawem: oznacza, że nadmiar ciepła, poprzez krew, a następnie skórę, został skutecznie usunięty, zaś temperatura naszego ciała zredukowana do optymalnej.

Czy istnieją uniwersalne wytyczne związane ze spożywaniem wody? Czy da się wskazać receptę określającą Twoje codzienne zapotrzebowanie na H₂O? Niestety, organizm każdego z nas działa inaczej, co więcej – każdego dnia każdy organizm działa troszkę inaczej…

 

Nadmiar wody może szkodzić!

Wbrew pozorom, wodę można przedawkować! Jej nadmiar w organizmie prowadzi do objawów hiponatremii, stanu, w którym stężenie sodu we krwi staje się niebezpiecznie niskie (stąd i nazwa: od greckiego hypo- ‚pod’ oraz łacińskiego natrium ‚sodu’). W wypadku hiponatremii możemy doświadczyć zarówno nudności, osłabienia, bólu głowy, jak i zaburzenia świadomości, stanu śpiączki, a nawet zagrożenia życia. Dlatego tak ważne jest zachowanie zdrowego umiaru nawet w tak prozaicznej, zdawałoby się, czynności jak picie wody.

 

Kilka słów o uzupełnianiu elektrolitów

Oprócz obniżania temperatury naszego ciała woda działa także inaczej: dostarcza do organizmu niezbędne elektrolity, przede wszystkim jony soli, takie jak potas, wapń, magnez czy sód. Okres upałów, w konsekwencji czas zwiększonej potliwości, sprzyja niedoborom tych mikroelementów.

Sposobem na przywrócenie równowagi są doustne płyny nawadniające, inaczej – po prostu elektrolity. Stosując je w sytuacjach wytężonego wysiłku bądź podwyższonej temperatury powietrza w Twoim otoczeniu, z pewnością unikniesz odwodnienia.

Poczytaj także o uzupełnianiu elektrolitów u dzieci.

Dodaj komentarz