Kazeina na noc

Kazeina na noc

Rynek suplementacji w trakcie ostatniej dekady przeszedł swoistą rewolucję. Ogromny wachlarz produktów, dostępność wielu wersji smakowych czy przystępne ceny to tylko niektóre z pozytywnych aspektów przemian na rynku suplementów diety. Do najbardziej popularnych produktów w dalszym ciągu należą produkty białkowe. Jak wiadomo, dieta sportowców siłowo – sylwetkowych opiera się na sporej podaży tego makroskładnika w diecie, dlatego jego dostarczenie z pożywienia może być momentami trudne. W tym artykule przybliżę Wam idealne białko na noc – kazeinę.

kazeina kfd

Czym jest kazeina?

Kazeina to białko powstające w procesach filtracji, ultrafiltracji, ewaporacji oraz suszenia białka mleka. Finalnie zostaje wyodrębnione z mleka w procesie trawienia z udziałem enzymu trawiennego podpuszczki. Jak podają źródła, kazeina stanowi około 70-80% białek w mleku krowim. W suplementach kazeina występuje w różnych formach: koncentratu, izolatu białek mleka, kazeiny micelarnej oraz kazeinianu wapnia. Podstawowe różnice pomiędzy powyższymi formami biorą się przede wszystkim ze sposobu pozyskiwania kazeiny z mleka. W ujęciu sportów siłowo – sylwetkowych najbardziej przystępną formą jest kazeina micelarna. Z uwagi na fakt, iż pozyskanie kazeiny micelarnej wymaga zastosowania bardziej zaawansowanych (a zarazem droższych) procesów filtracji, częstą praktyką producentów jest dodanie tańszego kazeinianu wapnia. Przed zakupem produktu należy zatem zwrócić na to baczną uwagę.

Kazeina vs serwatka?

Z punktu widzenia składu (czyt. puli aminokwasów) kazeina jest podobna do białka serwatkowego. Rozpatrując tematykę idealnego białka „na noc”, należy uwzględnić fakt, że wpływ kwasów żołądkowych prowadzi do procesu koagulacji (łączenia się mniejszych cząsteczek w fazę ciągłą), co innymi słowy powoduje powstanie swoistego skrzepu. Ten z kolei jest stopniowo trawiony, co prowadzi do tego, że kazeina uwalnia aminokwasy nawet do 8 – 10h w trakcie wspomnianego procesu trawienia. To właśnie dlatego kazeina jest idealnym produktem, który można zastosować w porze wieczornej. Stopniowy rozkład aminokwasów w organizmie pozwoli na wzmocnienie procesów anabolicznych oraz zapobiegnie procesowi rozpadu tkanki mięśniowej. Odpowiednia oraz stała podaż białka pozwoli również na uzyskanie odpowiedniego bilansu azotowego w naszym organizmie. Jak wynika z moich obserwacji – wiele osób stosuje miks serwatki z kazeiną, co może okazać się dobrym rozwiązaniem.

Podsumowanie.

Kazeina to rodzaj białka, który idealnie sprawdzi się w porze wieczornej, zapewniając naszemu organizmowi ciągły i nieprzerwany dopływ aminokwasów do krwiobiegu. Należy jednak pamiętać, że nie każda forma kazeiny jest tak samo efektywna. Jak wspomniałem, najlepszą formą kazeiny jest jej micelarna forma, zaś najgorszą kazeinian wapnia. Świadomy wybór suplementu pozwoli na uzyskanie maksimum korzyści z jego suplementacji.

Kazeina na noc
4.9 (97.14%) 7 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *