Jedna ręka większa od drugiej 10 porad co robić

jeden biceps większy od drugiego co robićWiększość osób, która trenuje kulturystykę oraz sporty sylwetkowe boryka się z problemem dysproporcji ramion, co robić, kiedy jeden biceps jest większy od drugiego.

Człowiek z natury nie jest symetryczny, jedna ręka większa od drugiej, to nic dziwnego, odchylenia w granicach 0,5 cm – 1 cm to całkiem normalna sprawa, problem zaczyna się >1cm. O ile dysproporcje dla zwykłego zjadacza chleba to nic strasznego, dla kulturysty stanowi to dość duży problem. Dla zawodnika istotny jest każdy milimetr, jak wiesz kulturystyka to sport, w którym kluczową rolę odgrywa symetria oraz proporcja twoich mięśni.

Nawet Mariusz Pudzianowski ma jeden biceps większy od drugiego !

pudzianowski dysproporcja bicepsów
W grę wchodzą również uwarunkowania genetyczne 🙂

10 porad jak wyrównać dysproporcję, kiedy jeden biceps jest większy od drugiego

Jedna ręka większa od drugiej co robić ?!

1.Trenując swoje ramiona, zacznij od tej słabszej strony. Przykładowo wykonując unoszenie hantli w oparciu o kolano, uginanie ramion z hantlom na modlitewniku lub wyciskanie francuskie hantli, pamiętaj, aby traktować słabszą ręką jako priorytet. Zaczynając od słabszej ręki, będziesz bardziej skoncentrowany na ćwiczeniu, ponadto podejdziesz do serii z pełnym zapasem energii, co pozwoli wykonać lepszą pracę słabszą ręką.

2. Trenuj z wolnymi ciężarami, najlepiej z hantlami. Wolne ciężary w szczególności hantelki, pozwalają w pełni skoncentrować się na każdej z rąk. Zazwyczaj przy wykonywaniu serii np. na maszynach, kiedy dochodzimy do punktu, w którym nie możemy wykonać już kolejnego powtórzenia, silniejsza ręka wykonuje większą pracę od tej słabszej. Jedynie wtedy wykonanie wymuszonego powtórzenia, jest w ogóle możliwe. W przypadku hantli, słabsza ręka jest zmuszona, aby dokończyć samodzielnie zadaną pracę.

3. Traktuj równo swoje mięśnie. Daj szansę wyrównać rozmiary swoich bicepsów, zwróć szczególną uwagę, aby równo prowadzić sztangę. Przykładowo: uginając sztangę na bicepsy, prowadź ją równolegle do podłogi, staraj się, aby ruch odbywał się równomiernie po prawej jak i lewej stronie twojego ciała. Zwróć szczególną uwagę, czy przypadkiem nie angażujesz bardziej silniejszej ręki, to bardzo częsty błąd…

4. Dostosuj ciężar do słabszej ręki. Dostosuj intensywność treningów oraz ciężar do słabszej ręki. Jeżeli słabszą ręką wykonujesz 10 powtórzeń 10 kilogramowym hantlem, to tym samym ciężarem i ilością powtórzeń trenujesz drugą mocniejszą rękę. Wiem, że bez problemu wykonałbyś jeszcze ze dwa powtórzenia, lecz nie rób tego, powiększysz jeszcze bardziej dysproporcję… Bądź cierpliwy, po kilku miesiącach siła w obydwóch ramionach powinna być jednakowa.

5. Najlepsze ćwiczenia, aby wyrównać dysproporcję bicepsów. Uginanie ramion z hantlami, uginanie ramion w oparciu o kolano, uginanie ramion na modlitewniku z hantlom, „młotki’.

6. Najlepsze ćwiczenia, aby wyrównać dysproporcję tricepsów. Francuskie wyciskanie hantli zza głowy, prostowanie ramienia ze sztangielką w opadzie tułowia, prostowanie ramienia trzymając rączkę wyciągu górnego.

7. Wykonuj codzienne czynności słabszą ręką. Staraj się angażować słabszą rękę przy codziennych czynnościach, które wykonywałeś zazwyczaj mocniejszą (dominującą) ręką. np. kiedy niesiesz ciężkie zakupy, chwyć siatki w słabszą rękę. 

8. Znaczenie genetyki w dysproporcjach ramion. W sprawę dysproporcji ramion wchodzi również genetyka, o ile rozmiar idzie podreperować, to kształt może być uwarunkowany genetycznie i nie mamy na to większego wpływu. Powyżej wkleiłem zdjęcie Pudziana, który również nie ma idealnie symetrycznych ramion ! Staraj się zrobić wszystko, aby bicepsy, były symetryczne, jeżeli Ci się nie uda, pogódź się z tym, z genetyką nie wygrasz : )

9. Zadbaj o prawidłową technikę wykonywania ćwiczeń. Prawidłowa technika jest szalenie istotna w walce z dysproporcją ramion, zwracaj szczególną uwagę, czy ruch jest wykonywany równo, płynnie, bez szarpania sztangą. Możesz nie mieć świadomości, że unosząc sztangę podświadomie bardziej angażujesz silniejszy biceps, przykładowo prawa strona unosi szybciej sztangę od tej lewej. Najłatwiej sprawdzić to przy użyciu lustra na siłowni, lub prosząc o konstruktywną opinię bardziej doświadczonego kolegi z siłowni.

10. Dorzuć 1 serię EKSTRA na słabszą rękę. Na koniec treningu można wykonać ekstra serie na słabszą rękę, UWAGA: nie należy przesadzać, ponieważ bardziej angażowana w treningi ręka może mieć problem z prawidłową regeneracją i skutek naszych zmagań może być odwrotny od zamierzonego !

Jedna ręka większa od drugiej – podsumowanie

Podsumowanie: Myślę, że po przeczytaniu artykułu, masz już plan jak poradzić sobie, kiedy jeden biceps jest większy od drugiego. Musisz mieć świadomość, że proces wyrównania prawego i lewego bicepsa, nie poprawi się w magiczny sposób już po kilku treningach. Bądź cierpliwy, z pewnością po około 2-3 miesiącach, sytuacja powinna ulec ogromnej poprawie. Pamiętaj, że idealnie proporcjonalni ludzie, zdarzają się niezwykle rzadko, dlatego nie załamuj się, jeżeli dysproporcja jest minimalna i wynika z twoich genetycznych uwarunkowań : ) Zrób tyle ile możesz ! 

Redaktor Pakernia24: Walczak Sebastian Rasper

Jedna ręka większa od drugiej 10 porad co robić
5 (100%) 3 votes

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *