Dietoterapia i czynniki żywieniowe w niepłodności

Jako niepłodność definiuje się stan, w którym mimo regularnego współżycia płciowego przez okres 12 miesięcy występuje niemożność zajścia w ciążę – jest to główna definicja przyjęta przez WHO (Światową Organizację Zdrowia). Odsetek osób, które borykają się z trudnością poczęcia dziecka to około 20% par w stosunku do osób z danej populacji, które są w wieku rozrodczym a tym samym w okresie maksymalnego rozwoju społecznego i zawodowego.

W Polsce szacuje się, iż około 1 milin par wykazuje trudność w poczęciu dziecka. Problem niepłodności jednak wzrasta, zwłaszcza w krajach wysokorozwiniętych. Naukowcy podają, iż trudność z zajściem w ciążę, w niedługim czasie będzie jednym ze schorzeń stawianym obok takich zaburzeń chorobowych jak cukrzyca, miażdżyca i inne choroby przypisane do chorób cywilizacyjnych. Z czego wiec wynika niepłodność zarówno u kobiet jak i mężczyzn? Badania naukowe przedstawią, iż na płodność miedzy innymi oddziałują czynniki środowiskowe takie jak sposób odżywiania się i aktywność fizyczna. Prawidłowo zbilansowana dieta połączona z aktywnością fizyczną stanowi nieodłączny filar w terapiach związanych ze wzrostem płodności zarówno u kobiet, jaki i u mężczyzn. Jednym z kluczowych czynników wpływających na zachowanie płodności jest stosowanie odpowiedniej diety opartej przede wszystkim na włączeniu i zachowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych w codziennym jadłospisie.

Znaczenie masy ciała

Utrzymanie prawidłowej masy ciała u osób, które starają się o dziecko jest niezmiernie ważna. Wykazano, iż nadmierna masa ciała wpływa znacząco na obniżenie płodności zwłaszcza u kobiet. Gromadząca się tkanka tłuszczowa, jako tkanka o działaniu wydzielniczym oddziałuje na hormony wytwarzane przez żeński układ rozrodczy. Hormony produkowane przez tkankę tłuszczową takie jak leptyna i grelina mogą wywierać wpływ na funkcje metaboliczne oraz regulatorowe organizmu. Prowadzić to może ostatecznie do zahamowania wzrostu pęcherzyka, zaburzeń owulacji a nawet ostatecznie do braku implementacji zarodka. Liczne badania potwierdzają, iż spadek masy ciała korzystnie wpływa na podwyższenie płodności u obu płci. Warto pamiętać, że nie tylko nadmierna masa ciała może wywierać wpływ na płodność, a również niedowaga. Utrzymanie prawidłowej masy ciała dostosowanej do wymiarów antropometrycznych danej osoby jest istotne, aby czynnik ten wpływał pozytywnie na zachowanie płodności.

Składniki żywieniowe obniżające płodność – złe tłuszcze!

Najważniejszymi ze składników odżywczych pod względem jakościowych w diecie osób o obniżonej płodności są tłuszcze. Należy zawracać uwagę jakie składniki tłuszczowe zostają włączone w codzienny jadłospis. Nadmierna podaż tłuszczów nasyconych, a w tym izomerów trans w codziennej diecie sprzyja powstaniu stanów zapalnych, gromadzeniu się tkanki tłuszczowej oraz powstawianiu innych zaburzeń metabolicznych i hormonalnych. Według badań zwiększenie spożycia tłuszczów trans o 2 % na poczet udziału jednonasyconych kwasów tłuszczowych obligowało do zwiększenia ryzyka niepłodności prawie dwukrotnie. Tłuszcze o konfiguracji trans występują głównie w produktach wysoko przetworzonych. Na skutek uwodornienia cząsteczek powstaje niekorzystna dla organizmu cząsteczka o konfiguracji trans. Produkty spożywcze, które zwierają te związki występują w takich produktach spożywczych jak: margaryny, słodkie i słone przekąski wysoko przetworzone, w tym chipsy, krakersy, paluszki, batony, ciastka. Należy unikać również żywności typu fast- food oraz gotowych produktów z koncentratów, gotowych sosów. Codzienne spożycie tłuszczów trans nie powinno przekraczać udziału 1% z całodziennego zapotrzebowania energetycznego. Warto sprawdzać na etykietach produktów wysoko przetworzonych, jaki rodzaj tłuszczów został wykorzystany podczas ich produkcji.

Zaleca się wybieranie spośród produktów żywnościowych, obfitujące w korzystne jedno-nasycone kwasy tłuszczowe. Dieta śródziemnomorska, której cechą jest wykorzystanie produktów z wysoką zwartością kwasów n-3, jest odpowiednim modelem żywionym przy występowaniu niepłodności.

Czynniki zapalne w niepłodności

Stres oksydacyjny wywołany działaniem wolnych rodników stale wytwarzanych w naszym organizmie przyczynia się do obniżenia płodności. Oddziaływanie wolnych rodników na komórki organizmu prowadzi do powstania stanu zapalnego, który jest czynnikiem szczególnie niekorzystnym u osób o obniżonej płodności, prowadzącym do jej nasilenia. Wzrost procesów wolno rodnikowych u mężczyzny powodować może obniżenie jakości nasienia, a tym samym obniżenie zdolności zapłodnienia. U kobiet również szacuje się, iż przewlekłe procesy zapalne prowadzą do upośledzenia procesów zagnieżdżenia zarodka oraz częstszych poronień. Zatem aby przeciwdziałać procesom wolnorodnikowych w organizmie należy włączyć do diety substancje obfitujące w antyoksydanty. Antyoksydanty – inaczej przeciwutleniacze występujące w żywności to przed wszystkim: witamina E, C, karotenoidy i poilfenole. Związki antyoksydacyjne występują zwłaszcza w warzywach i owocach takich jak: borówki, jeżyny, maliny, jarmuż, dynia, marchew inne. Regularne spożycie produktów obfitujących w antyoksydanty u kobiet badanych, u których wstępowały trudności w zajściu w ciąże, prowadziło do utrzymania procesów rozrodczych ze zmniejszonym ryzykiem poronień.

Składniki odżywcze i mineralne w niepłodności

Potwierdzono, iż odpowiednio zbilansowana dieta, która prawidłowo pokrywa zapotrzebowanie zarówno na składniki odżywcze (białka, węglowodany i tłuszcze), a także mikroskładniki wpływa korzystanie na utrzymanie płodności. Ważne jest zachowanie odpowiedniego stosunku białka zwierzęcego względem podaży białka roślinnego. Zastąpienie białka roślinnego o 5% w stosunku do zapotrzebowania energetycznego na białko zwierzęce skutecznie prowadzi do zahamowania procesów prowadzących do zaburzeń owulacji u kobiet. Istotnym składnikiem odżywczych w niepłodności są również węglowodany. Ze względu na swoje oddziaływanie względem insuliny, wpływają pośrednio na szereg przemian hormonalnych związanych z procesami zapłodnienia i owulacji. Właściwy udział procentowy w diecie węglowodanów z przewagą węglowodanów złożonych prowadzi od regulacji procesów hormonalnych wpływających na zachowanie płodności.

Odpowiednia zawartość wybranych składników mineralnych jest następnym czynnikiem, który rzutuje pozywanie na poprawę płodności zarówno u kobiet i u mężczyzn. Do głównych mikroskładników, które powinny być dostarczane w stosownych ilościach u osób z obniżoną płodnością należą:

l Witaminy z grupy B (B

6, B

12), które wypływają na regulację wytwarzania hormonów (progesteron, estrogen). Niedobór witamin z grupy B wiąże się z wystąpieniem większego ryzyka poronień oraz zaburzenia procesów owulacji.

l Witaminy A i E, których działanie jest związane z zahamowaniem procesów rodnikowych. Dostarczenie odpowiedniej dziennej podaży na wybrane witaminy pozwoli na zahamowanie procesów zapalnych, dzięki czemu wzmożeniu ulegną procesy rozrodcze.

l Selen, cynk będące pierwiastkami, które pozytywnie oddziałują głównie na poprawę płodności u mężczyzn.

l Żelazo, kwas foliowy będące składnikami mineralnymi, których niedobór może prowadzić do zaburzeń w rozwoju płodu.

Wszystkie mikro i makro składniki wyżej wymienione są niezbędne, aby wspomóc organizm na etapie terapii pozwalającej zwiększyć płodność. Aby codzienny jadłospis zawierał odpowiednią podaż zarówno składników mineralnych, odżywczych jak i innych substancji bioaktywnych wypływających na płodność należy udać się do specjalisty w tym zakresie. Specjalista żywieniowy dzięki nowoczesnemu programowi do układania jadłospisów Kcalmar.pro stworzy prawidłowo zbilansowany jadłospis pod względem wszystkich składników odżywczych i mineralnych. Dietetyka z zakresu tworzenia planów żywionych wspierających płodność można znaleźć dzięki wyszukiwarce dietetyków wpisując w wyszukiwarkę np. Dietetyk Warszawa, wraz z oznaczeniem specjalności. Można wówczas łatwo wyszukać dietetyka, który jest ekspertem w tworzeniu zaleceń żywieniowych, które pozywanie wpłyną na poprawę płodności u kobiet i mężczyzn.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *